Mag je provider zomaar de prijs van een abonnement verhogen?
Veel zaken in het leven worden duurder. Boodschappen, de huur, de zorgpremie, vakantie. Als gevolg van de torenhoge inflatie zijn deze prijsstijgingen momenteel een stuk opvallender dan gebruikelijk. Wat abonnementen betreft is er de nodige ophef over prijsstijgingen: denk maar eens aan Ziggo die onlangs aankondigde de tarieven fors te verhogen, waarna klanten massaal hun ongenoegen uitten en dreigden op te zeggen. Wanneer mogen providers de abonnementsprijzen voor hun diensten verhogen?
Om te beginnen gaan we het kort hebben over prijsverhogingen in het algemeen. In Nederland zijn productprijzen in principe vrij, zo bevestigt de Consumentenbond. Het staat winkeliers dus vrij om de productprijzen naar eigen inzicht aan te passen: prijzen kunnen dus zowel verhoogd als verlaagd worden, en dat kan op ieder moment. Een pak wasmiddel kan deze week dus zomaar twee euro duurder zijn dan vorige week: je hebt als klant niet het recht om af te dwingen dat het product voor de oude prijs wordt verkocht.
Klanten staat het daarentegen wél vrij om naar eigen inzicht te bepalen of een prijs redelijk is: je bent niet tot een aankoop verplicht en je kunt zelf kijken of een andere verkoper bepaalde producten – zoals wasmiddel in de supermarkt of een kledingstuk bij een kledingwinkel – voor een betere prijs aanbiedt.
Te duur? Dan kun je rustig ergens anders heen: de verkoper zal de prijzen vanzelf wel verlagen als blijkt dat de producten te weinig aftrek vinden omdat klanten naar de concurrent gaan. Onverkoopbare voorraad is immers ook niet in het belang van de winkelier, en zo reguleert de markt zichzelf, is het idee. Uitgezonderd is kartelvorming en het maken van verboden prijsafspraken, maar dat valt buiten het kader van dit artikel.
Prijsafspraken: wat als de prijs verandert?
Een ander verhaal wordt dat in het geval van individuele prijsafspraken tussen klant en de verkopende partij. Stel, je koopt een koelkast bij een witgoedleverancier voor een bepaald bedrag, maar deze kan over twee weken worden geleverd. In de tussentijd gebeurt er echter iets waardoor de verkoper de koelkast voor een hogere prijs in moet kopen.
Aangezien jij eerder een koopovereenkomst hebt gesloten, mag de verkoper deze verhoging niet zomaar doorberekenen, tenzij er iets over in de algemene voorwaarden staat. Lees deze dus altijd goed na en informeer naar de algemene voorwaarden als je deze niet duidelijk kunt vinden.
Andersom geldt dat een leverancier niet verplicht is om een product met een ongeloofwaardig lage prijs te leveren. Zo nu en dan komt er iets in het nieuws over spotgoedkope laptops, televisies of spelcomputers waarbij overduidelijk sprake is van een menselijke fout: koopjesjagers die denken voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, krijgen in deze gevallen vaak alsnog het deksel op de neus.
Lees verder : https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/mag-je-provider-zomaar-de-prijs-van-een-abonnement-verhogen