Mag je provider zomaar de prijs van een abonnement verhogen?
Veel zaken in het leven worden duurder. Boodschappen, de huur, de zorgpremie, vakantie. Als gevolg van de torenhoge inflatie zijn deze prijsstijgingen momenteel een stuk opvallender dan gebruikelijk. Wat abonnementen betreft is er de nodige ophef over prijsstijgingen: denk maar eens aan Ziggo die onlangs aankondigde de tarieven fors te verhogen, waarna klanten massaal hun ongenoegen uitten en dreigden op te zeggen. Wanneer mogen providers de abonnementsprijzen voor hun diensten verhogen?
Om te beginnen gaan we het kort hebben over prijsverhogingen in het algemeen. In Nederland zijn productprijzen in principe vrij, zo bevestigt de Consumentenbond. Het staat winkeliers dus vrij om de productprijzen naar eigen inzicht aan te passen: prijzen kunnen dus zowel verhoogd als verlaagd worden, en dat kan op ieder moment. Een pak wasmiddel kan deze week dus zomaar twee euro duurder zijn dan vorige week: je hebt als klant niet het recht om af te dwingen dat het product voor de oude prijs wordt verkocht.
Klanten staat het daarentegen wél vrij om naar eigen inzicht te bepalen of een prijs redelijk is: je bent niet tot een aankoop verplicht en je kunt zelf kijken of een andere verkoper bepaalde producten – zoals wasmiddel in de supermarkt of een kledingstuk bij een kledingwinkel – voor een betere prijs aanbiedt.
Te duur? Dan kun je rustig ergens anders heen: de verkoper zal de prijzen vanzelf wel verlagen als blijkt dat de producten te weinig aftrek vinden omdat klanten naar de concurrent gaan. Onverkoopbare voorraad is immers ook niet in het belang van de winkelier, en zo reguleert de markt zichzelf, is het idee. Uitgezonderd is kartelvorming en het maken van verboden prijsafspraken, maar dat valt buiten het kader van dit artikel.
Lees verder : https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/mag-je-provider-zomaar-de-prijs-van-een-abonnement-verhogen